Brev:
Spiser småt og sover dårligt II
14. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Spiser småt og sover dårligt II
Kære Helen
Tak for dit svar vedrørende min datter på 7 måneder, som ikke spiser så meget og derfor vågner ofte om natten.
Du har sendt mig et forslag til en dagsplan, som jeg gerne vil forsøge at følge!
Jeg har dog lige et par opfølgende spørgsmål:
Efter hun er blevet ammet og puttet 19:30 skal hun ifølge dit forslag først ammes igen mellem 23 og 24, men jeg oplever 9 ud af 10 dage, at hun vågner og virker sulten tidligere. Det kan være allerede kl 20.30 eller senere - og nogle aftener er det flere gange, altså fx både 20.30 og 22.00
Min logik siger mig, at jeg skal amme hende, når hun nu endelig gerne vil (og vil spise længe for en gangs skyld) så hun bliver fyldt op til natten.
Men er det en dårlig vane? Jeg ønsker jo, at hun med tiden lærer at sove fra 18/19 til 23 uden mad.
Mit andet spørgsmål er: du anbefaler, at jeg ammer hende kl 23/24 (det fungerer rigtig godt for mig at gøre det mens hun sover, altså et "drømmemåltid")
Men problemet er, at jeg sjældent kan holde mig vågen til så sent - og hvis jeg går så sent i seng, er jeg så træt næste dag. Og jeg har meget svært ved at sove lure om dagen, det er næsten umuligt for mig at falde til ro, så jeg går som regel tidligt i seng, mellem 21.30 og 22.30, så jeg fungerer dagen efter.
Vil du anbefale at jeg alligevel venter til kl 23? Måske kan jeg sætte et vækkeur, de dage jeg går tidligere i seng. Eller måske kan jeg godt klare mig med mindre søvn, hvis den sene amning betyder at hun begynder at sove igennem? Er det din erfaring at de hurtigt begynder at sove igennem, hvis man ammer så sent?
Når hun er i en god periode vågner hun som regel kun én gang, et sted mellem kl 02 og 04 om natten og får mad. Her har hun så fået mad kl 22 da jeg gik i seng.
Venlig hilsen
den trætte mor